Skrivsommar!/2023

Mammas mat

Alla är olika, alla kan inte va som alla, det som alla vet. Det mesta är mammorna som lagar mat och bakar, alla mammor har olika smak för maten och deras sätt att laga mat eller att baka. Vissa människor älskar deras mammas mat men vissa älskar inte det. Det är blandat några älskar att äta ute på restauranger och några älskar att äta hemma. 

 

Jag i alla fall är mitt emellan, ibland vill jag att äta ute och ibland vill jag äta hemma hemlagad mat, men ofta äter jag hemma. Jag älskar min mammas mat, det är jättegott tycker jag. Jag tror att alla tycker att deras mammas mat är bäst. Min mamma  är van med att laga mat och baka. hon lagar arabisk mat och bakar arabisk bakverk. 

 

Det finns en bakverk som liknar bröd men det är inte bröd.Det görs med speciella ingredienser och  degen formas till massa former som blir utmärkta till sist. Brödet heter Mairuk på arabiska och inte alla araber känner det. Den är jättegott.  

En bild på Mairuk som min mamma ha gjort. 

Mairuks ingredienser är inte så många men det tar lite tid och det görs i tre stadier. Ingredienserna  är mjöl,vatten,socker,jäst,olja och kryddor som är lite särskilda. Vejksel, Fänkålsfrön,Svartkummin,Sesam och Anis är kryddorna som läggs till. Som jag känner till att Sesam odlas i Kina, Nordafrika och Indien. När de formas och bakas klart så sätter man vit sirap och riven kokosnöt över de och då är de färdiga att äta. Vi brukar äta de vid te.